Lär dig mer

Ergonomi vid datorn

I dag innehåller de flesta arbeten någon form av arbete framför dator (Datorergonomi). Vi administrerar allt större informationsmängder och många arbeten innebär att hela arbetsdagen spenderas framför datorn. Ibland har vi också höga produktivitetskrav på oss vilket leder till stress och få pauser.

Våra kroppar är i grunden konstruerade för dynamiskt rörligt arbete med kortare intensiva arbetsinsatser följda av vila och återhämtning. Kontorsarbete ställer helt andra krav på kroppen. Vi jobbar med små upprepade finmotoriska rörelser och vissa muskler jobbar hela dagarna utan vila i vad som kallas statiskt arbete. Muskler i ländrygg, nacke, skuldror och underarmar tillhör de mest utsatta.

Man kan inte säga att dynamiskt kroppsarbete generellt sett är hälsosammare än kontorsarbete vid dator. Båda typerna av arbete har sina problem och risker, särskilt när de utförs åtta timmar om dagen under stress. Genom att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt med regelbundna pauser och med bra arbetsredskap kan man dock reducera riskerna för problem. Ergonomi handlar om samspelet mellan människa och arbetsplats. En ergonomiskt optimal arbetsplats är en arbetsplats där alla redskap och arbetsmoment är utformade efter arbetarens fysiska och psykiska förutsättningar för att denne ska kunna arbeta och samtidigt må så bra som möjligt.

Idag finns det en rad hjälpmedel som underlättar och hjälper oss just vid mycket datorarbete där vi har risker med stillasittande och statiska rörelser, se några exempel här nedan: 

  • Höj-/sänkbara bord: Gör det möjligt att enkelt variera arbetsställning mellan att sitta och stå samt att kunna ställa in korrekt höjd på arbetsytan.
  • Ergonomiska mattor: Avlastar fötter,knän,höfter och rygg i stående arbete. Gör ståendet mer dynamiskt.
  • Ergonomiska arbetsstolar: En ergonomisk arbetsstol kan ställas in och varieras efter individens och arbetsuppgiftens behov. Möjlighet att justera sitthöjd, sittdjup, sittvinkel och ryggstöd är några vitala funktioner en ergonomisk arbetsstol bör ha.
  • Ergonomisk datormus/centrerat styrdon: Arbete med en traditionell datormus innebär ofta en statisk, ensidig belastning på axel, underarm, handled och fingrar. Med ett centrerat styrdon som t.ex. BarMouse, Mousetrapper och RollerMouse erbjuds mer variation och minskad statisk belastning på skuldror, axlar, underarmar och handleder. För den som inte trivs med de centrerade varianterna rekommenderas t.ex. en vertikalmus gärna trådlös och ställbar som exempelvis Oystermouse.
  • Ergonomiska tangentbord:Ett tangentbord bör vara lättryckt, tystgående, plant och inte ta för stor plats på skrivbordet. Ett plant tangentbord ger mer neutral vinkel i handleden och därmed minskad belastning i underarm och handleder. Rätt storlek på tangentbordet möjliggör arbetsställning med armar/händer inom axelbredd vilket rekommenderas.
  • Underarmsstöd: På ett underarmsstöd avlastas nacke och axlar från armarnas tyngd. Man får bra stöd och position för underarmar och handleder. Finns i många olika modeller och utförande, stödet hängs på bordet och fungerar till såväl raka som svängda bordsskivor. Det är viktigt att ha rätt höjd på bordet för att nacke och axlar ska avlastas. 
  • Monitorarm/Laptopstöd: Att kunna ställa in skärmen i korrekt höjd och på rätt avstånd gör att nacken kan arbeta i neutral position och minskar belastningen på kotor, diskar, ligament och muskulatur i nacke/skuldror/axlar.